ابدومینوپلاستی

ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty) که به تامی تاک و جراحی شکم نیز معروف است، به‌منظور حذف چربی‌های موجود در شکم و صاف و خوش‌فرم کردن شکم انجام می‌گیرد. این روش نوعی عمل و جراحی پلاستیک بوده که برای افرادی که اضافه‌وزن داشته و یا بعد از بارداری از شکمی با چربی و پوست اضافه رنج می‌برند، مناسب است. با خارج کردن چربی‌های اضافه موجود، حالتی خوش‌فرم و مناسب ایجاد خواهد شد که عضلاتی که جدا و یا ضعیف شده‌اند را نیز ترمیم خواهد کرد. این روش انواع مختلف داشته که باتوجه‌به خواسته و مشکلات موجود، می‌توان یکی را انتخاب کرد.

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی که با خارج کردن چربی‌های اضافی داخل شکم همراه است، مناسب برای آقایان و خانم‌ها بوده که معمولاً خانم‌ها استقبال بیشتری از این عمل جراحی می‌کنند. این عمل زیبایی که نوعی جراحی تهاجمی به‌حساب می‌آید، دلایلی برای انجام دارد. اگر فردی دچار تغییرات وزن شده باشد، یا سن فرد افزایش‌یافته، بارداری، ژنتیک و عوامل آن، کاهش‌یافتن الاستسیته پوست و… نیاز به جراحی شکم خواهد داشت تا بتواند به اندامی متناسب و ایدئال دست یابد.

جهت دریافت مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید: تماس باما

 ابدومینوپلاستی کامل

ابدومینوپلاستی کامل برای اشخاصی مناسب است که نیاز به تغییرات زیادی داشته و شکم و چربی‌های بزرگ و زیادی دارند. در این روش علاوه بر ایجاد یک برش در ناحیه و خط بیکینی، برشی نیز در بندناف ایجاد خواهد شد که باعث ایجاد شکلی بهتر و مطلوب‌تر در این ناحیه و نواحی اطراف آن می‌گردد. سپس لوله‌هایی برای خارج کردن مایعات موجود و اضافی در لایه زیر پوست قرار داده می‌شود که با نام درن یا همان لوله‌های زهکشی معروف هستند. این لوله‌ها بعد از چند روز از بدن بیمار توسط پزشک خارج خواهد شد. در این روش، سوراخی جدید به‌جای ناف ایجاد خواهد شد و برشی نسبتاً بزرگ در پهلو و به‌موازات آن و یا در زیر شکم ایجاد می‌گردد.

 ابدومینوپلاستی محیطی یا 360 درجه یا گرداگرد

در این روش پوست و چربی موجود و اضافی در دو طرف شکم و پشت، به طور کامل برداشته می‌شود که از نام آن نیز کاملاً مشخص است که چه نوع عملی در انتظار فرد است. در این روش نیز در بدن بیمار از لوله‌های زهکشی استفاده می‌شود و بعد از چند روز، جراح موردنظر آن‌ها را از بدن بیمار خارج می‌نماید.

 ابدومینوپلاستی جزئی یا مینی

این روش زیبایی معمولاً برای کسانی که چربی و پوست اضافی کمتری دارند مناسب بوده و برش‌های ایجاد شده در ابدومینوپلاستی مینی کمتر و کوتاه‌تر از روش کامل است. در این روش شاهد برداشته‌شدن پوست اضافی ایجاد شده بین بیکینی تا زیر ناف هستیم و در این روش ناف هیچ تغییری نمی‌کند. در روش ابدومینوپلاستی جزئی نیز از درن استفاده خواهد شد و معمولاً این عمل جراحی چیزی حدود یک الی دو ساعت زمان می‌برد.

چه کسانی کاندید جراحی شکم ابدومینوپلاستی هستند؟

باید توجه داشت که جراحی ابدومینوپلاستی یک روش برگشت ناپذیر است، اما به این معنی نیست که با تغییرات و نوسانات وزن تغییر نکند. پس اگر قصد باردار شدن دارید و یا می‌خواهید با ورزش لاغر کنید بهتر است کمی صبر نمایید تا وزن شما ثابت شود. البته این روش جای ورزش را نخواهد گرفت و جایگزین کاهش وزن نخواهد بود و نیاز است از خود مراقبت نمایید تا دچار تغییر وزن نشوید. افردی که از شکمی بزرگ رنج می‌برند که دلیل ایجاد این شکم ممکن است ژنتیکی و یا بر اثر بارداری باشد و یا فرد پا به سن نهاده باشد، کاندیدای مناسبی برای این عمل جراحی خواهند بود؛ اما افرادی که دارای بیماری‌های خاص مثل دیابت کنترل نشده، سیروز کبدی و یا بیمارهای قلبی هستند، بهتر است از انجام این عمل صرف نظر نمایند. همچنین افرادی که از دخانیات و سیگار استفاده می‌نمایند کاندید مناسبی نخواهند بود و این عمل جراحی برای این افراد ضرر دارد.

  تفاوت هایفوتراپی و لیفت نخ صورت

مراحل انجام ابدومینوپلاستی در کلینیک آرشیدا

باتوجه‌به این که ابدومینوپلاستی انواع مختلف دارد؛ اما در حالت کلی از یک قوانین و مقررات پیروی می‌کند. در مرحله اول ما شاهد بیهوش کردن بیمار هستیم که از بیهوشی عمومی استفاده خواهد شد که به داخل رگ تزریق می‌شود. در مرحله بعد، یک خط برش ایجاد می‌گردد که باتوجه‌به پوست و چربی اضافی موجود طول برش و شکل آن مشخص می‌شود. با ایجاد یک برش در زیر شکم که دقیقاً در ناحیه تحتانی و ناحیه رویش مو است، پوست را بلند کرده و پس از کشاندن آن پوست اضافی حذف خواهد شد. البته برش در اطراف ناف و دورتادور آن نیز ایجاد خواهد شد. پس از حذف پوست اضافی، شاهد قراردادن درن‌ها در بدن بیمار هستیم که به‌منظور خارج کردن مایعات اضافی زیر پوست است.

جراحی شکم آقایان و خانم‌ها

بعضی از آقایان از شکم‌های بسیار بزرگی رنج می‌برند که نیاز است از این روش درمانی و زیبایی استفاده نمایند تا بتوانند فعالیت‌های روزانه خود را به نحو احسنت انجام دهند. پس از انجام جراحی شکم، سایزی مناسب و استاندارد در انتظار شما بوده و بهتر است قبل از شروع جراحی و در زمان مشاوره، با پزشک خود صحبت نمایید و تمام بیماری‌ها و مشکلات خود را مطرح نمایید. افتادگی شکم و شل‌شدن آن، از معضلات و ناراحتی‌های خانم‌ها بوده که باعث بد استایل شدن آنها می‌شود. البته یکی از نگرانی‌های خانم‌ها برای انجام این عمل زیبایی و درمانی، ماندگاری جای زخم و بخیه است. بهتر است برای انجام ابدومینوپلاستی از پزشکی حاذق و ماهر استفاده نمایید و توجه کنید که جای زخم ایجاد شده بسیار کوچک بوده و می‌توان آن را با استفاده از روش‌های نوین مثل تتو و… حذف کرد و یا از دید خارج کرد.

جراحی شکم قبل و بعد از بارداری

جراحی ابدومینوپلاستی با بارداری در تضاد است. چراکه با انجام این عمل، نباید تغییرات وزن داشت و احتمال برگشت چربی و اضافه‌وزن خواهد بود. پس اگر قصد بارداری دارید از انجام این عمل صرف‌نظر نمایید و اگر بارداری شما در مدت‌زمان طولانی آینده است، می‌توان آن را انجام داد و از نتایج این عمل لذت برد. اما در حالت کلی بهتر است دراین‌خصوص با پزشک مربوطه صحبت و مشورت نمایید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت نمایید. عمل ابدومینوپلاستی هیچ خطر و تهدیدی برای مادر و جنین نخواهد داشت و جای نگرانی نیست و می‌توان با خیالی آسوده باردار شد. اما چند ماه باید از عمل جراحی گذشته باشد تا بتوان باردار شد؟ برای باردارشدن بعد از عمل ابدومینوپلاستی بهتر است که حداقل شش ماه الی یک سال از عمل شما گذشته باشد تا فرایند ریکاوری و بهبودی کامل کسب شود. اما معمولاً پزشکان توصیه می‌نمایند که تا قبل از بارداری از این عمل استفاده نکنید.

مزایا و معایب عمل ابدومینوپلاستی

این عمل زیبایی نیز همانند دیگر عمل‌ها دارای مزایا و معایب بوده که باید از این موارد آگاهی کامل یابید تا بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

مزایای عمل ابدومینوپلاستی

مزایای عمل زیبایی شکم که باید از آنها آگاه بود به شرح ذیل است:

  • حذف پوست شل اطراف شکم
  • حذف چربی‌های اضافی در شکم
  • سفت‌شدن ماهیچه‌های شل
  • حذف ترک‌های پوستی

معایب ابدومینوپلاستی

از خطرات و مشکلاتی که ممکن است با انجام این عمل شاهد آن‎ها باشیم به شرح زیر است:

  • کبودی و بی‌حسی
  • ایجادشدن لخته خون
  • ایجاد عفونت
  • ایجاد واکنش نسبت به بیهوشی
  • باقی ماند جای زخم و بخیه

در جلسه مشاوره قبل از عمل جراحی، تمامی مسائل و همچنین روند جراحی برای بیمار شرح داده می‌شود. باید تمامی بیماری‌های موجود مطرح شود و همچنین داروهایی که بیمار مصرف می‌نماید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین موارد زیر باید رعایت شود.

  • از مصرف آسپرین بپرهیزید.
  • انجام تمام آزمایش‌ها و آماده‌بودن آنها در روز عمل
  • منع استفاده از مواد مخدر و مواد دارای نیکوتین از 4 هفته قبل
  • نداشتن بیماری حتی بیماری‌های کوچک مثل تب یا سرماخوردگی
  • وجود همراه مطمئن در روز عمل
  • از یک پزشک ماهر و باتجربه برای انجام عمل شکم استفاده نمایید.
  لیفت صورت

مراقبت‌های بعد از جراحی شکم

پس از انجام عمل و به‌دست‌آمدن اندامی مناسب و ایدئال بهتر است تا مراقبت‌های لازم را انجام دهید و بتوانید به تسریع روند بهبودی بیفزایید.

  • در زمان خوابیدن هرگز به پهلو نخوابید و خوابیدن بر روی شکم را فراموش نمایید. چراکه احتمال فشار شدید به شکم زیاد بوده که اصلاً مناسب و جایز نیست.
  • احساس درد و ناراحتی خفیف بعد از عمل ابدومینوپلاستی کاملاً طبیعی بوده و در صورت نیاز و با صلاحدید پزشک می‌توان از مسکن استفاده کرد تا درد این جراحی کاهش یابد.
  • در دوران نقاهت از استراحت مطلق و تکان‌نخوردن بپرهیزید و سعی نمایید تا با فعالیت‌های بسیار سبک و آرام مانند راه‌رفتن، از لختگی خون در پاها دوری کرده و جلوگیری نمایید.
  • بعد از عمل جراحی شاهد بروز کبودی و تورم در ناحیه شکم هستیم. این موضوع یک امر طبیعی و روتین بوده که جای نگرانی و ناراحتی ندارد و بهتر است که برای بهبودی سریع‌تر و دستیابی به نتیجه‌ای بهتر از گن مخصوص عمل استفاده نمایید.
  • از خوردن غذاهای ادویه‌دار و نمک بپرهیزید و غذاهای رژیمی مصرف کنید، از آب کرفس و آب آناناس استفاده نمایید.
  • مصرف دخانیات و مشروبات الکلی ممنوع بوده و در این دوران از فعالیت‌های شدید و یا بلندکردن جسم سنگین دوری نمایید.

هزینه ابدومینوپلاستی

هزینه این جراحی که جزو درمان‌های زیبایی است، توسط بیمه‌های درمانی تأمین نمی‌شود و باید بیمار تمام هزینه‌ها را پرداخت نماید. اما موارد بسیاری در هزینه عمل ابدومینوپلاستی تأثیر دارد که شامل هزینه مربوط به بیهوشی، هزینه‌های مربوط به کلینیک یا بیمارستان، دستمزد پزشک، هزینه مربوط به گن، هزینه‌های مربوط به آزمایش‌ها و هزینه‌های مرتبط با داروهای بیمار هستند که باید به آنها توجه کرد و این مسائل را در نظر گرفت.

سوالات متداول

  • آیا نتیجه جراحی زیبایی شکم ماندگار است؟
    بله. در صورتی که رژیم غذایی مناسب با توصیه‌ها و دستورات پزشک را داشته باشید و از سبک زندگی ایده‌آل همراه با ورزش برخوردار باشید، این عمل یک عمل جراحی ماندگار است.
  • آیا ابدومینوپلاستی تنها مخصوص خانم‌ها است؟
    خیر. علاوه بر خانم‌ها آقایان نیز می‌توانند از این عمل درمانی و زیبایی بهره ببرند.
  • آیا بعد از ابدومینوپلاستی می‌توان باردار شد؟
    بله. بهتر است حداقل 6 ماه تا یک سال از عمل شما گذشته باشد و فرایند ریکاوری و بهبودی به صددرصد خود برسد تا بتوانید باردار شوید، اما توصیه ما این است که کمی صبر نمایید و بعد از باردار شدن این عمل را انجام دهید تا تغییرات ایجاد شده باعث بازگشت دوباره شرایط نباشد.
  • در صورتی که گزینه مناسبی برای عمل نباشیم چه اقدامی باید انجام داد؟
    اگر مانعی بر سر راه شما بود، ابتدا با مشورت‌ گرفتن از پزشک مربوطه، مشکل را رفع نمایید و سپس با خیالی آسوده به این عمل زیبایی بپردازید.
  • عمل ابدومینوپلاستی چند ساعت طول به طول می‌انجامد؟
    باید به تغییرات ایجاد شده توجه کرد و همچنین از چه روش و تکنیکی قرار است استفاده شود که این دو مورد زمان انجام عمل را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
  • بعد از جراحی زیبایی به چند جلسه ویزیت نیاز است؟
    تعداد جلسات ویزیت به پزشک مربوطه و شرایط بیمار بستگی دارد که حداقل سه جلسه با فواصل زمانی معین نیاز است.
به این صفحه امتیاز دهید
جدیدترین مقالات
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *