عمل بینی

بینی یکی از اعضای صورت است که در زیبایی چهره فرد بسیار اثرگذار بوده و یکی از دغدغه‌های افراد برای داشتن ظاهری زیبا به حساب می‌آید. همچنین برخی از افراد به‌دلیل وجود مشکلاتی چون پلیپ، انحراف بینی، بزرگی شاخک‌های بینی و… برای عمل زیبایی بینی اقدام می‌کنند. عمل بینی از زمان‌های بسیار قدیم و گذشته مورد توجه افراد قرار داشته و جزء اولین عمل‌های زیبایی به شمار می‌رود که افراد انجام می‌دهند؛ اما این عمل به مراجعه به کلینیک معتبر و جراح باتجربه نیازمند است که عمل به‌خوبی انجام گیرد. آیا عمل بینی انواع مختلفی دارد؟ آیا کلینیک آرشیدا برای انجام عمل بینی مناسب است؟ آیا عملی بینی با درد همراه خواهد بود؟

عمل بینی در کلینیک آرشیدا

عمل بینی، همانند هر عمل جراحی دیگری، ممکن است با ترس و استرس همراه باشد؛ اما اکثر بیماران که عمل بینی را پشت سر گذاشته‌اند، این روال را به شدت زیر نظر داشته‌اند و ترس زیادی برای آن‌ها وجود نداشته است. در حالت کلی، عمل بینی با استفاده از بیهوشی محلی یا کلی انجام می‌شود. همچنین پس از عمل بینی، برای تسکین درد و بهبودی، بیمار تحت مراقبت قرار خواهد گرفت.

بنابراین، می‌توان گفت که برای کاهش ترس و استرس قبل و بعد از عمل بینی، مهم است که با پزشک خود در مورد برنامه آماده‌سازی و اطلاعاتی که باید از پیش بدانید، مشورت نمایید. همچنین، در صورتی که هرگونه نگرانی یا سوالی دارید، باید با پزشک خود در مورد آن‌ها صحبت کنید. در کلینیک ما برای کاهش استرس بیمار مشاوره قبل از عمل صورت می‌گیرد.

نمونه کارهای عمل بینی کلینیک آرشیدا

چرا عمل بینی انجام می دهیم؟

برخی از افراد شکل ظاهری بینی خود را نمی‌پسندند و قصد دارند تا با انجام عمل زیبایی بینی این نقص را برطرف سازند؛ اما در کنار این افراد برخی دیگر نیز به علت مشکلات تنفسی در اثر آسیب ‌دیدگی باید برای بهبود کارآمدی بینی آن را عمل کنند و انجام جراحی بینی تحت اهداف زیر صورت می‌گیرد:

  • استخوان بینی باریک شود.
  • بزرگ و کوچک شدن سوراخ‌های بینی
  • کوتاه یا بلند شدن طول بینی
  • تغییر شکل نوک بینی
  • تغییر زاویه بینی و لب
  • انجام عمل ترمیم مجدد بینی
  • درمان انحراف بینی
  • از بین بردن بافت داخلی بینی و پلیپ

ناگفته نماند که نوع پوست بیمار در نوع عمل بینی اثر داشته و هر نوع بینی طی عمل با بینی فرد دیگری متفاوت خواهد شد.

فرم های بینی بعد از عمل

عمل

عمل بینی می‌تواند بسته به نوع عمل و نتیجه‌ای که بیمار انتظار دارد شامل تغییرات مختلفی در فرم بینی شود. در ادامه به برخی از انواع فرم‌های بینی پس از عمل می‌پردازیم:

فرم طبیعی: این فرم همان‌طور که از نامش پیداست هیچ‌گونه تغییری در بینی ایجاد نمی‌کند و بینی حالت استاندارد و طبیعی خود را حفظ خواهد کرد. در این نوع فرم زاویه بین لب بالا و بینی در حدود ۹۰ الی ۱۰۰ درجه خواهد بود و نوک بینی نیز مانند فرم فانتزی بالا نمی‌رود و صاف است.

مدل نیمه فانتزی: در این مدل از قرارگیری ويژگی‌های فرم فانتزی و طبیعی در کنار یکدیگر استفاده می‌شود و یک فرم جذاب و زیبا به وجود می‌آید. در این مدل قسمت کشیدگی بینی نه حالت صاف و نه به اندازه مدل فانتزی قوس و سربالایی دارد؛ بلکه یک حالت طبیعی و نچرال به خود می‌گیرد. بهترین نوع عمل نیمه فانتزی در کلینیک آرشیدا انجام می‌شود.

فرم فانتزی: از این نوع با نوع عمل بینی عروسکی نیز یاد می‌کنند و بینی بعد از انجام عمل به بینی عروسک‌ها شباهت پیدا خواهد کرد‌. محدوده تغییراتی که در این فرم صورت می‌گیرد بسیار زیاد است. به‌طور مثال نوک بینی ۱۰۰ الی ۱۰۵ درجه بالا می‌رود و همچنین قوس روی بینی به حد زیادی ایجاد می‌شود که نوک بینی سربالا به نظر می‌رسد.

انواع بینی برای عمل

بینی‌ها متناسب با شکل و اندازه‌ آن‌ها قابل دسته‌بندی هستند و نوع جراحی بینی نیز به شدت به نوع بینی بیمار بستگی دارد. بنابراین، برای انتخاب نوع عمل بینی مناسب، پزشک نوع بینی و نوع مشکلاتی که بیمار دارد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. برخی از انواع بینی‌هایی که می‌توان به آن‌ها عمل جراحی بینی انجام داد عبارتند از:

  بهترین زمان تمدید تزریق بوتاکس

بینی بلند: یک بینی بلند ممکن است به‌دلیل بزرگی و غیرقابل اندازه با فرم صورت تشخیص داده شود. با جراحی، بینی کوچک‌تر و نرمال‌تر شده و ظاهر چهره تغییر می‌کند.

بینی کوتاه: دو روش برای جراحی بینی کوتاه وجود دارند. یک روش استخراج پیوندهای بینی است که به منظور جبران کوتاهی بینی انجام می‌شود و دیگری تزریق چربی در قسمت بالای بینی خواهد بود.

بینی قوس‌دار: در این نوع بینی، جراحی به منظور کاهش قوس‌دار شدن بینی صورت می‌گیرد و بینی به شکل خطی و منسجم‌تری بازسازی می‌شود.

بینی دراز: در این نوع بینی، جراحی صورت می‌گیرد تا بینی با سایر نقاط چهره متناسب شود و از شکل درازی خارج گردد.

بینی گوشتی: بینی‌هایی که پوست آن‌ها ضخیم و پهن بوده را بینی گوشتی می‌گویند و برای انجام عمل این نوع بینی نسبت به دیگر انواع بینی به میزان ظرافت و تفاوت خاصی نیاز دارید‌.

بینی انحرافی: اگر بیمار در زندگی روزمره خود به‌دلیل داشتن بینی انحرافی با مشکل مواجه شود، عمل بینی انحرافی باعث بهبود تنفس و کاهش احساس خستگی و درد به هنگام تنفس می‌شود.

همچنین، انواع دیگر بینی مانند بینی کوچک، بینی همبند، بینی بزرگ و… نیز وجود دارند. در هر صورت، پیش از هرگونه عمل بینی، بسیار مهم است که با جراح مشورت کنید. در کلینیک ما باتجربه‌ترین جراحان بینی مشغول به فعالیت هستند که شما بدون هیچ‌گونه نگرانی می‌توانید عمل بینی را انجام دهید.

دلایل محبوبیت عمل بینی

دلایل متعددی وجود دارند که بیان می‌نمایند که چرا عمل بینی پرطرفدار است. این دلایل به شرح زیر هستند.

بهبود شکل بینی: دغدغه برخی از افراد شکل و زیبایی بینی آن‌ها است و امکان دارد که به‌دلیل این دغدغه، به تغییر شکل بینی با جراحی عمل بینی روی آورند؛ زیرا گاهی اوقات تحت تاثیر این موضوع اعتمادبه‌نفس فرد کاهش می‌یابد.

تقویت تنفس: در صورتی که بیماران از مشکل تنفس از راه بینی رنج می‌برند، تنها راه درمان آن‌ها عمل بینی خواهد بود تا از این معظل رهایی یابند.

آسیب‌های جسمی: در برخی از موارد، بیماران دچار آسیب‌های جسمی مانند شکستگی، ضربه و… در ناحیه بینی می‌شوند که به کمک جراحی بینی، این آسیب‌ها بهبود می‌یابند.

بهبود زندگی روزمره: برخی از بیماران با داشتن بینی نامناسب در زندگی روزمره خود با مشکلاتی همچون درد بینی، سردرد، خستگی، درد دندان و… مواجه هستند. بهبود بینی برای آن‌ها ممکن است بهبود زندگی روزمره را به همراه داشته باشد.

اقدامات لازم قبل از عمل بینی

قبل از انجام عمل بینی می‌بایست به مراقبت‌هایی که برای آماده‌سازی بدن نیاز هستند، توجه کرد. از جمله این مراقبت‌ّا باید موارد زیر را نام برد.‌

اولین گامی که باید جهت آماده‌سازی بدن برای عمل بینی بردارید، مراجعه به پزشک متخصصی است تا بینی شما را مورد برسی قرار دهد. پزشک براساس وضعیت سلامتی شما، رژیم غذایی و مصرف داروها و همچنین اطلاعات پزشکی، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه خواهد داد. ممکن است لازم باشد تا قبل از عمل برخی از آشامیدنی‌ها، داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون شما می‌شوند و مصرف سیگار را متوقف کنید.

همچنین، شما باید با پزشک خود مشورت نمایید تا اطمینان یابید که از هرگونه عوارض جانبی یا تداخل داروهایی، جلوگیری به عمل آمده است. در نهایت، قبل از عمل بینی باید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی برای درمان و آماده‌سازی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید تا پس از عمل با مشکلاتی مواجه نشوید.

مراقبت های لازم بعد از عمل بینی

بعد از عمل بینی به دستور جراح یا متخصص مربوطه، مراقبت‌هایی را که برای شما تعیین می‌شوند را می‌بایست رعایت نمایید. از جمله این مراقبت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای کمک به کاهش التهاب و مدت زمان بهبودی استفاده از قطره‌هایی که پزشک تجویز کرده است موثر خواهد بود.
  • استفاده از کمپرس سرد برای شدت کاهش کبودی و تورم پس از جراحی
  • استفاده از گچ سفینه برای حفاظت از بینی پس از جراحی (در صورتی که پزشک برای شما تجویز کرده باشد).
  • در روزهای اول از غذاهای آبکی استفاده کنید.
  • از صحبت کردن با دیگران و کارهایی از قبیل خندیدن پرهیز نمایید.
  • تا چندین ماه استفاده از عینک ممنوع خواهد بود.
  • در تلاش باشید تا از طریق بینی فین نکنید تا به بینی فشاری وارد نشود.
  • هنگام عطسه و سرفه دهان خود را باز نگه‌ دارید.
  • از انجام ورزش و فعالیت‌های شدید خودداری کنید. به عنوان مثال از دوچرخه سواری و شنا بپرهیزید.
  انواع لیفت صورت بدون جراحی

به‌طور کلی، مراقبت‌های پس از عمل بینی بیشتر به نحوه انجام جراحی، حالت عمومی بیمار و مشکلاتی که ممکن است بعداً رخ دهند، بستگی دارد. در کلینیک ما در جلسات مشاوره در ارتباط با این موارد با بیمار صحبت خواهد شد و راهنمایی‌هایی ارائه می‌شوند.

سن مناسب برای عمل بینی

در اکثر موارد، سن مناسب برای انجام عمل بینی بستگی به پیشنهاد پزشک و حالت جسمی بیمار دارد. هرچند در پزشکان در حداقل سن برای انجام عمل بینی تفاهم نظر ندارند؛ اما به‌طور کلی، سن مناسب برای انجام این جراحی از ۱۶-۱۸ سال تلقی می‌شوند؛ زیرا تا زمان بلوغ فرم بینی دچار تغییراتی خواهد شد که ممکن است در صورت جراحی قبل از این سن، با مشکلاتی مواجه گردید.

توصیه می‌شود که در صورت تمایل به عمل بینی، قبل از تصمیم‌گیری نهایی با پزشک خود متخصص مشورت کنید تا با فرآیند بعد از عمل آشنا شوید. در کلینیک ما عمل جراحی بینی برای سن زیر ۱۷ سال پیشنهاد نمی‌شود.

عوارض عمل بینی

عمل بینی نیز همانند هر عمل جراحی دیگر، نیز امکان دارد که با برخی عوارض همراه باشد. برخی از این عوارض ممکن است به‌طور موقت باشند. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • درد و تورم بینی
  • خونریزی ناشی از عمل
  • عفونت
  • علائم ناراحتی معده
  • بوی بد دهان
  • باقی ماندن جای بخیه
  • درد سر
  • تغییرات کوچک در ظاهر بینی

همچنین، ممکن است بعضی از افراد به‌دلیل خصوصیات فیزیکی، بعد از عمل بینی با مشکلات تنفسی مواجه شوند. در نهایت، در برخی از موارد ممکن است عمل بینی با مشکلاتی مانند عدم توانایی در بویایی، بی‌حسی رگ‌های بینی و… همراه باشد.

  1. آیا وجود خونریزی بعد از عمل بینی طبیعی است؟
    بله؛ خونریزی بینی بعد از ۲۴ ساعت کاملا طبیعی بوده و افرادی که تجربه عمل بینی را دارند از این موضوع مطلع هستند و این خونریزی بعد از گذشت ۲۴ ساعت کاهش می‌یابد. توصیه می‌شود که در این مدت یک پد در زیر بینی قرار دهید تا خون‌ها به آن جذب شوند و پس از جذب خون پد را مجددا تعویض نمایید. ناگفته نماند خونریزی به میزان کم طبیعی بوده؛ اما اگر میزان خونریزی شما غیرطبیعی باشد باید به پزشک جراح بینی مراجعه کنید تا در صورت وجود مشکل درصدد برطرف ساختن آن برآید.
  2. آیا عمل بینی درد دارد؟
    انجام عمل بینی در میان تمامی عمل‌های جراحی مقداری دشوار است؛ زیرا این عمل بر ظاهر فرد اثر می‌گذارد و اگر به‌درستی انجام نشود سبب بروز اتفاقات بد روحی و جسمی خواهد شد. سختی این عمل برای بیمار زیاد نبوده؛ بلکه بیمار بعد از گذشت ۲۴ ساعت ریکاوری خواهد شد و بعد از هوشیاری کامل قادر خواهد بود تا به تنهایی کارهای خود را انجام دهد؛ اما انجام عمل برای جراح مقداری دشوار است و نیاز به میزان مهارت کافی خواهد بود.
    همچنین بیمار بعد از گذشت دوران ریکاوری نباید فعالیت‌هایی که نیاز به فشار زیاد دارند را انجام دهد. همچنین قالبی که روی بینی قرار می‌گیرد بعد از ۷ روز قابل برداشتن است. به‌صورت کلی عمل بینی یک عمل دردناک نبوده و بیمار در صورت مواجهه با احساس درد با مصرف مسکن می‌تواند این درد را کاهش دهد در کلینیک آرشیدا بهترین جراحان کار عمل بینی را انجام می‌دهند و این کلینیک بهترین کلینیک‌ها محسوب می‌شود.
به این صفحه امتیاز دهید
جدیدترین مقالات
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *